سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

90/11/17
8:0 ص

برگـزاری جشن باستـانی سـده، در شهر کـرمان


امسال هم زرتشتیان کرمانی در جشن باستانی و باشکوه سده سوزان، آتش به جان سوز زمستان کویر زدند و با پاسداشت آئین کهن ایرانیان باستان راه بهار را هموار کرده و صد روز مانده به نوروز را به جشن نشستند. جشن سده امسال در شامگاه دوشنبه دهم بهمن با شکوه همیشگی و هر ساله خود، در باغچه بداغ آباد واقع در خیابان سده شهر کرمان برگزار شد. این جشن پیش از آتش افروزی، با مراسمی ویژه در سالن سرپوشیده بداغ آباد همراه بود که جمعیت زیادی از عموم مردم کرمان، دوشادوش زرتشتیان، نظاره گر آن بودند.

برگزاری جشنهای مختلف در میان ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده؛ جشنهایی با یک ویژگی‌ مشترک و اینکه همگی در پیوند با پدیده ‌های طبیعی، کیهانی و اقلیمی بوده اند. از جمله، آیین سده سوزی بوده که با سرور و شادی که به همراه دارد، نمونه کامل یک جشن اصیل و تمام عیار ایرانی است. اوستاخوانی، نیایش در روز مهر، اجرای گروه سازهای پوستی "اهورا"، نقاله خوانی، شاهنامه خوانی و در خاتمه آتش افروزی از برنامه های جشن سده سوزی است.

به گواه متون تاریخی، سده جشن پیدایش آتش است. درباره دلیل برگزاری این جشن توسط ایرانیان باستان؛ در برخی از روایات تاریخی آمده که چون صد روز که از زمستان بزرگ می‌ گذشت ایرانیان جشن سده را برپا می‌ کردند (در تقویم کهن ایرانیان مهرآیین، زمستان 150 روزه و تابستان 210 روزه بوده است. از ابتدای زمستان (اول آبان ماه) تا 10 بهمن که جشن سده‌ است، 100 روز و از 10 بهمن تا نوروز و اول بهار 50 روز و 50 شب بوده ‌است).

جشن سده از جمله جشنهای کهن ایران بوده که از دهها سال قبل از اسلام در ایران رواج داشته چراکه ایرانیان همواره به 4 رکن مقدس که یکی از آنها آتش بوده احترام می گذاشته اند. این جشن اگرچه در شهرهای دیگر ایران مثل یزد، شیراز و اصفهان نیز برگزار می شود اما هیچکدام از این مناطق از شکوه و عظمت جشنهای کرمان برخوردار نیست.

مسئول هماهنگ کننده جشن روز سده انجمن زرتشتیان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این جشن 200 سال است که به صورت مداوم و بدون وقفه در کرمان در حال برگزاری است، می گوید: در گذشته این آیین در جاده کوهپایه و در محلی به نام "باب کمال" برگزار می شده اما 80 سال است که جشن سده در محل فعلی آن در حال برگزاری است. وی با بیان اینکه عظمت جشن سده در کرمان در دنیا بی نظیر است اظهار می دارد: حتی در کشور هندوستان هم که زرتشتیان زیادی دارد، این جشن به شکوه سده سوزی کرمان برگزار نمی شود.







































































































































منبع: پرشین استار


پیام رسان

+ نظر شما در مورد تصویر برهنه منتشر شده گلشیفته فراهانی در مجله فیگارو و فیس بوک چیست؟ http://www.apam.ir/wp-content/uploads/2012/01/22484_831.jpg

مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
آذر 90[5] زمستان 90[11] دی 90[14] آرشیو خواندنیهای جالب[2] هفته آخر دی 90[1] برند های معروف جهان[1] تاریخچه حرم امام حسین(ع)-کربلا[1] مراسم تشییع جنازه رهبر فقید کره شمالی[1] بهمن 90[13] نادرترین عکس های رنگی از هیتلر و دوران نازی ها[1] تسـت شـناخت شخصیـت با سـازهای موسیـقی![1] تصاویـری هیجان انگیـز از مسابقـات رالـی داکـار 2012[1] نقاشی های بی نظیر[1] جوک های جدید پیامکی[1] خـوب و بـد تلفـن همـراه برای کـودکان[1] تصاویر جالب و دیدنی از شکار لحظه های ناب[1] تصاویری از هنـدوستان و ساکنـان آن[1] جنـگل های رویـایی از سراسر جـهان[1] ماجرای رابطه جنسی کارگردان مشهور با دختری 13 ساله[1] مامان و بابا[1] قصر های با شکوه میلیاردر های جهان[1] لوکس ترین قطار دنیا[1] درگذشتگان نامی سال 2011[1] فرشته های کوچولو...عکس های زیبا از کودکان[1] داستانهای کوتاه و خواندنی[2] تصویر برهنه گلشیفته فراهانی[1] گفته های بهزاد فراهانی در مورد برهنه شدن دخترش گلشیفته فراهانی[1] تن فروشی دخترهای عربستانی در تانکر های نفت![1] پسری که کاندیدای دختر شایسته انگلستان شد![1] عکس صورت کتک خورده نیوشا ضیغمی در گشت ارشاد[1] مجازات تجاوز پدر به دختر 3 ساله اش[1] ملکه زیبایی مراکش از بازیگری کنار کشید.[1] حمله مسلحانه دزدان نقابدار به بانک[1] برهنه شدن 3 زن اوکراینی برای اعتراض به سیاست های اقتصادی[1] کتایون ریاحی و لاله اسکندری در جشن مهر آفرین[1] میلیاردرهای خوشبو! جرارد و آلن ورثیمر[1] بیایید گذشته ها را فراموش کنیم...[1] 91[3] اردیبهشت 91[3] فروردین 91[1] اسفند 90[4] دی 93[1]
صفحه‌های دیگر
دسته بندی موضوعی
 
لوگوی دوستان
 
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ